Czym są emocje?

Miłość, szczęście, zachwyt, fascynacja, podziw, zaskoczenie, zazdrość, lęk, gniew, złość, bezsilność, tęsknota, pustka, wolność, ekscytacja...

Emocja definiowana jest jako każde poruszenie czy zakłócenie umysłu, uczucia, każdy stan wzburzenia albo podniecenia psychicznego.
Zdarzenia codzienne, wydarzenia wyjątkowe, utrzymujące się przez dłuższy czas warunki życiowe i środowiskowe wywołują w nas- ludzi emocje.

Co zrobić, aby od namłodszych lat wspierać dzięcięcy rozwój inteligencji emocjonalnej?

Według Daniela Golemana "Inteligencja emocjonalna są to zdolności rozpoznawania przez nas naszych własnych uczuć i uczuć innych, zdolności motywowania się i kierowania emocjami zarówno naszymi własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi".
Autor książki "Inteligencja emocjonalna" prowadził przegląd badań, które wyjaśniały rolę inteligencji emocjonalnej w osiągnięciach jednostek, zespołów.
Przeprowadzone badania wykazały, że iloraz inteligencji (aby osiągnąć sukces potrzebny jest sam intelekt) zajmuje drugie miejsce, po intelgencji emocjonalnej.

Wspierając rozwój inteligencji emocjonalnej swojego dziecka nazywajmy własne uczucia i uczucia dziecka- "widzę, że jesteś smutny", "jestem zdenerwowany" itp.
Uczcie dzieci wyrażania własnych potrzeb, podnoście samoocenę dziecka. Nie chwalcie przesadnie, ale podkreślajcie mocne strony dziecka.
Wplatajcie w zabawę naukę odczytywania i nazywania uczuć.
Na co dzień opowiadajcie o swoich uczuciach, nie ukrywajcie ich.
Polecam sprawdzone gry do zabaw nad emocjami:


1. EMPATIO




2.PYTAKI




3. STORY CUBES
( na zdjęciu pokazany inny model kostek)




W grach i zabawach opisujcie, co czują postacie na rysunkach, kartach. Co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa. Można odwołać się do doświadczeń dziecka np. kiedy ty jesteś szczęśliwy itp. Wyrażajmy uczucia mimiką, odgadujmy je.
Układajmy historyjki za pomocą kostek do gry.




Komentarze